En liten semestertur.

Veckan startade ganska soligt, men inte mer än 20 grader. Ändå kunde vi sitta ute och sola på eftermiddagen. Man får ta till vara på de solstrålar den här sommaren ger. Vi såg också två örnar som gled fram på himlen. Mäktigt.
Jonas och jag planerade lite snabbt och spontant en minitur för de kommande två dagarna. Vi tittade helt enkelt på väderkartan för att hitta lite värme och sol. Så på tisdagen ringde väckarklockan och strax efter 9 lämnade vi Vinberg. Vårt första mål var Markaryd i Småland. Hade fått inspiration från ett inlägg på Instagram rörande älgsafari. Vi har pratat om detta några år, men det har inte blivit av, men nu så! Man kunde välja mellan tur med egen bil eller att åka tåg. Vi valde det senare:
 Vi fick vänta en dryg timma på vår avfart och tills dess passade vi bl.a. på att gosa med dessa sötingar:
 Själva turen tog sedan ca 50 minuter och tala om att vi fick se älg och bison på nära håll:

Halva nöjet av turen stod vår chaufför/guide Robert för. På härligaste småländska och med skön humor förgyllde han rudturen. Kändes som om dialekten var någonstans mellan Emil och Utvandrarna. Allt var också Coronaanpassat med bra avstånd i tåget. Jonas och jag hade ett helt baksäte för oss själva, eg 4 platser, och tomt på raden framför.
Vi lämnade sedan Markaryd och tog riktning på Malmö. Här skulle det enligt väderkartan både vara varmt och soligt. Mycket riktigt 24 grader och sol när vi kom fram. Checkade in på vårt hotell, Garden, mitt i Malmö.
 Inget stort rum, men tillräckligt för en natt. Konstigaste inredningsdetaljen:
Lämnade av våra saker och gick till Lilla Torg, där vi satte oss i solen och tog varsin Aperol.
 Riktig semesterkänsla!
Efteråt gick vi en sväng i stan innan vi gick tillbaka till hotellet och bytte om. Därefter ut på stan igen för lite mat. Blev italienskt.
 Penne con salmone.
Efter maten blev det ytterligare en promenix innan vi gick tillbaka till hotellet.
 Idag startade vi med en god hotellfrukost. Jag tog en snabbtur till Indiska och Åhléns innan vi checkade ut vid 12. Bestämde oss för att köra kustvägen till Helsingborg. Vädret var hyfsat skönt men blåsigt och regnskurar på lut.
Hamnade först i Lomma, där solen bröt igenom efter en skur. Blev en promenad ner till/på stranden.

Enda badet på denna resan. Faktiskt riktigt skönt!
 Mannen och havet.
I Barsebäcks hamn blev det varsin glass med utsikt mot Köpenhamn
 Via Landskrona hamnade vi på Väla utanför Helsingborg, där det blev lite shopping.
Nu är vi på väg hem efter vår lilla resa