Det närmar sig semester på Vinbergs zoo

Tänk vad bra en tisdag i början av juli kan bli. Vaknade tidigt och eftersom jag denna dag skulle ha administrativ tid bestämde jag själv när jag började. Det blev alltså en tidig start på jobbet där jag avslutade terminens arbete, förberedde det sista för de som ska jobba när jag är ledig och påbörjade viss planering inför hösten. Börjar man jobba tidigt så får man också gå hem tidigt. Körde hem och bytte om och plockade upp Jonas så körde vi ner till stranden. Lite sol och lite blåsigt vilket innebar färre människor där. 
 
Det blev ett dopp i sköna vågor. Drygt 21 grader.
Vid 16 hade det börjat blåsa mer och knappt någon sol. Då packade vi ihop oss och åkte och handlade. Hemma blev det lite mat, Allsång på Skansen och Jordgubbar. 
 Plötsligt börjar det regna. Sedan kom solen mitt under pågående regn och då dök dessa upp:
 Så fint!
Fick också slängt ihop en kolakladdkaka som ska vara till mina gäster på fredag. 
 Den ska nu ska vara kyld innan den är klar att äta.
 
 Vår styrelse gav oss varsin fin sommarpresent. De är så omtänksamma och det uppskattas verkligen 💚.
 
Torsdagen var min sista arbetsdag innan jag skulle gå på ledighet. Fick lov att gå hem före maten denna dag. Hej då jobbet! Ses om drygt fem veckor.
 
Väl hemma hände det grejer. Hönan, "Agda" som vi nu kallar henne, som jag skrev om i förra inlägget har dykt upp hemma hos Jonas varje dag och då fått lite solrosfrön. Denna dag såg det plötsligt ut så här:
 Agda klev in med en väninna 🤣
Vi var såklart tvungna att bjuda dem på lite lunch.
 
 Båda två lät sig också klappas.
Så mysigt och rogivande.
 Inte hade jag ens tänkt tanken att det var dessa fåglar som skulle dricka ur fågelbadet när jag fixade det för ett tag sedan.
 Passade sedan på att städa huset då vädret inte var så bra.
Fredagen startade med soligt och varmt väder så det blev lite solande innan det mulnade på. Vid lunchdags så kom hon då igen:
 
🤣
 
Denna gång ensam, men hon fick snart sällskap.
Visste inte hur detta skulle gå, men efter en stund var stämningen helt avslappnad
Sen förberedde jag lite inför kvällen när mina kollegor skulle komma hit, vilket de gjorde vid 17:30. Det bjöds på grillade kycklingburgare med tillbehör. 
Kl. 1:45 skjutsade Jonas (och jag) hem de sista gästerna. Kom i säng vid 3. Såhär ska en semester påbörjas. Trevliga människor, mat, drinkar, prat och skratt.
Vilken tur att det inte fanns några direkta planer för lördagen för det blev en ordentlig sovmorgon. Vi visste att vädret skulle vara regnigt och det passade bra till min slappardag. Läste, tittade på ett par avsnitt av en serie jag börjat se och bara njöt. På eftermiddagen kom Lovisa med sin lilla familj för att hämta sin bil som stått kvar sedan gårdagskvällen. Vi bjöd in dem på fika.
Ännu en trevlig stund.
På kvällen spelade vi lite spel.
Vaknade återigen till en mulen dag. Rensade bl.a. avloppet i duschen. Inte det roligaste man kan göra, men bra blev det. Frampå eftermiddagen kom solen 🌞. Satt ute i solen och läste. Victor och Elin kom hit på lite ärenden en stund. 
På kvällen åt vi Grekiskinspirerat.
 Vi satt ute ända tills finalen i fotbolls-EM började. Hann med ett par omgångar spel också.
 Nu är det alltså fotboll mellan England och Italien.
 Jag håller på England och just nu leder de med 1-0, men det är lååångt kvar. Vi har också lyxat till det med lite rester på kolakladdkakan
 
 
 
 

Kommentera här: