Ett par veckor i September

Fick under söndagen ett tråkigt besked. Min gudmor och "moster" hade gått bort lördagen den 4/9. En person som aldrig bott nära men som det alltid har varit roligt att träffa och prata med. Tills för något år sedan var hon aktiv på Fb och hade ett otroligt minne vad det gällde namn och händelser. 
 
Frånvarande kollegor gjorde att jag under veckan fick ändra mina arbetstider en del liksom närvarande kollegor också fick göra. 
Ingen ledig fredag för då hade vi vår planeringsdag på jobbet. En så viktig dag för att lägga grunden för höstens undervisning. Rolig dessutom och god då vi bjöds på smarrig fika av Lovisa och på smörgåstårta av våra arbetsgivare.
Under helgen var det då dags för Vinbergs loppis. Det förbereddes och planerades under veckan och på lördagen kl.10 körde vi igång.
Precis samtidigt började det att regna. Inte en droppe regn på flera...veckor (😉) men nu var det någon som tyckte att det var dags.
 Det var bara att släpa in nästan allt i carporten.
 
 Regnet slutade efter en stund och vi fick besök av många glada loppismänniskor under fem timmar. Kul! Vi sålde ganska bra.
På söndagen var det ytterligare en loppisdag. Bara att bära ut det vi tagit in dagen innan och börja om igen. Jonas skulle tävla i discgolf så jag var själv. Vi hade denna dag öppet mellan 11-14. Inte lika mycket folk men de köpte mer. Idag var vädergudarna på vår sida. Det blåste rejält och hade det regnat hade det kommit rakt in i carporten. Fem minuter innan stängning kom regnet och det vräkte ner. Snabb ihopplockning. Det mesta kördes bort till Vinbergs IF:s second hand, som tog emot det vi försäljare ville bli av med. Tacksamt.
Nöjda med försäljningen under helgen.
 Lite ovanligt att hantera kontanter. Jag har jättesvårt att ens identifiera mynten eftersom man så sällan använder dem.
På kvällen hade jag jobbmöte med delar av vår styrelse då det dagen därpå var tillsyn på förskolan. 
Vi var alla väl förberedda på måndagen. Jag hade försett utvecklingsstrategerna med ett digert material att ta del av och därför, tror jag, gick den digitala tillsynen ganska snabbt och smidigt. Inga djupare samtal utan mer avcheckning. Bara ett par småsaker som ska fixas. Skönt när det var klart iaf. Fick fina blommor av Jonas på kvällen för att fira.
 Ledig fredag. Färgade håret, fixade lite här hemma och gjorde lite ärenden. På kvällen skulle Jonas ha poker här hemma så jag hade bestämt med Agnes att gå ut och äta. Vårt val blev Pinchos. Så mycket folk!
 
Gott och ett par trevliga timmar.
Blev en skön och välbehövlig sovmorgon på lördagen. Slappade och tittade på en film. Skönt att ha en sån här dag emellanåt.
På eftermiddagen åkte Jonas och jag ut igen för att leta efter svamp.
 
Hittade några få kantareller sedan fick det bli lite utflykt.
 Hittade plötsligt denna Drakstenen. Enligt infoskylten hade det genom åren skett många olyckor kopplade till området där stenen finns.
På väg hemåt passerade vi denna fina bro:
 Här kan man, enligt sägen, se Näcken. Men han fanns inte där. Kanske berodde på att jag inte var ensam utan hade Jonas med mig.
Hemma gjorde vi svamppasta.
 Turligt nog hade vi Trattkantareller hemma att komplettera med, annars hade det inte blivit mycket till middag.
Idag är det söndag och jag vet inte riktigt vad som ska hända. Jonas ska tävla i discgolf och jag får se vad jag hittar på.
 
 

Kommentera här: